Lagt til 14. juni 2018

Behov for et høyere vitamin D inntak

rutger-lanser-360324-unsplash

Fisk og skalldyr er gode kilder til vitamin D, men også egg, kylling og kjøtt inneholder noe vitamin D. Vitamin D kan også syntetiseres i huden, men det krever sollys som mangler deler av året i de nordlige landene. Hvis huden er tildekket med klær, eller for personer med mørk hud, er det enda vanskeligere å syntetisere vitamin D fra solen. D-vitaminmangel er assosiert med muskelsvakhet, tretthet og depresjon hos både ikke-kakektiske og kakektiske personer (pasienter som har ufrivillig vekttap på grunn av en underliggende sykdom som ikke kan endres ved mat alene), og tilskudd anbefales til disse pasientgruppene.

De nordiske ernæringsanbefalingene beskriver at befolkningen i de nordiske landene trenger å spise mer vitamin D fra mat for å opprettholde et tilstrekkelig nivå av vitamin D i blodet gjennom hele året. Derfor er noen matvarer beriket med D-vitamin. Til tross for dette, råder de nordiske ernæringsanbefalinger ytterligere tilskudd av vitamin D til spedbarn, gravide og eldre mennesker.

Anbefalt inntak i Norden er 10 μg for barn og voksne, og 20 μg for personer over 75 år. I Europa er anbefalt inntak 10μg (EFSAs retningslinjer), mens de amerikanske anbefalingene er så høyt som 15 μg for barn og voksne, og 20 μg for personer over 71 år. Produktserien Smartfish Recharge, for friske individer og idrettsutøvere, inneholder mellom 3 og 5 μg vitamin D per 200 ml.