body-53-sf-white

Bedre restitusjon av muskler

Trening og konkurranse sliter på, og bryter ned musklene i kroppen. I restitusjonsfasen bygges musklene opp igjen og klargjøres for nye belastninger. For å unngå skader må musklene restitueres best mulig mellom øktene.

Etter en økt eller en konkurranse som belaster musklene så hardt at du blir støl, er det normalt at det tar 3-4 dager før muskelen er fullt restituert. Er man nøye med drikke og riktig næring for kroppen, vil musklene bruke kortere tid på å bli klare for nye økter.

Viktig for god restitusjon

  • Riktig ernæring og drikke raskt etter trening og konkurranse
  • Nok mat og drikke
  • Nok søvn

Maksimal kapasitet

Hvis musklene er dårlig restituert, vil de ikke klare å arbeide opp i mot sin maksimale kapasitet. Å trene med muskler som er dårlig restituert øker sannsynligheten for å bli skadet. Norske eliteutøvere som bruker Smartfish Recharge jevnlig har registrert reduksjon i forekomst av muskelskader.

Dokumentert effekt: Smartfish Recharge

Nytt klinisk studie med Smartfish Recharge High Protein dokumenterer forbedret restitusjon etter eksentrisk styrketrening. Denne studien ble publisert i mai 2016.

Studien dokumenterer at Smartfish Recharge High Protein gir bedre resultat på muskelrestitisjon enn en protein-drikk og en karbohydrat kontrolldrikk (placebo). Studien er gjort av universitetet i Stirling.

Forskerne har blant annet målt effekten av Smartfish Recharge High Protein på hurtighet, spenst, bevegelighet, utholdenhet og muskelstressindikatorer på veltrente fotballspillere.