Artikkel: Ny norsk satsning innenfor sportsernæring

Ny norsk satsning innenfor sportsernæring
Ny norsk satsning innenfor sportsernæring
Pressemelding 11.06.25
Smartfish AS går sammen med Ingebrigtsen-brødrene inn som eiere i Smartfish Sports Nutrition AS og lanserer en offensiv satsing på omega3-basert restitusjonsdrikk.
Smartfish Sports Nutrition blir samtidig en av hovedpartnerne til brødrenes nye løpelag.
Et nytt og kraftfullt partnerskap er etablert i det norske og internasjonale idrettsmiljøet når Ingebrigtsen-brødrene – sammen med sitt løpelag – går inn på eiersiden i Smartfish Sports Nutrition AS, et nystartet selskap som fokuserer på sportsernæring. Med på eiersiden står det norske biotekselskapet ImmunoPharma, gjennom sitt datterselskap Smartfish AS.
Felles visjon – store ambisjoner
Smartfish Sports Nutrition AS skal bli en ledende global aktør innen sportsernæring – med dokumentert effekt, solid forskning og unik kombinasjon av bioteknologi og treningskompetanse. Ambisjonene er høye, men tydelige: Verdens beste restitusjonsprodukter – og tydelig verdi for både eiere og de aktive.
– Sammen med Smartfish Sports Nutrition går vi nå inn i en offensiv satsning på utvikling av restitusjonsdrikker – for både mosjonister og eliten, sier Jakob Ingebrigtsen på vegne av løpebrødrene.
– Vi går sammen som partnere i dette selskapet fordi vi deler en drivkraft, et mål og ser et markedspotensial, sier Kjetil Ramsøy, styreleder i Smartfish Sports Nutrition AS.
- Med utgangspunkt i over 20 års spesialisert forskning på samspillet mellom karbohydrater, proteiner og omega-3, har vi allerede utviklet en høyeffektiv restitusjonsdrikk. Med Jakob, Filip og Henrik på laget, skal vi videreutvikle produkter som er spesialdesignede for de behovene både toppidrettsutøvere og mosjonister har i den daglige treningen, sier Ramsøy.
Produktutvikling
Arbeidet med neste generasjons produktlansering er allerede i gang, og arbeidet skjer i samarbeid med det nyoppstartede løpelaget. Målet er å skape et produkt som gir merkbar effekt både før, under og etter trening, for utøvere på alle nivåer.
– Vi har lenge brukt omega3 i vårt kosthold og er veldig fornøyde med produktet Smartfish har i dag. Dette er et produkt vi setter stor pris på i vår egen treningshverdag allerede. Grunnen til at vi går inn i dette partnerskapet er at vi vil bidra til å videreutvikle en ny produktserie som kan hjelpe enda flere løpere til å få i seg riktig ernæring i viktige faser før og etter trening, sier Filip Ingebrigtsen på vegne av løpebrødrene.
- Omega-3 er mer enn bare et helseprodukt – nyere studier viser at tilførsel av marine omega-3-fettsyrer under og etter trening kan bidra til redusert betennelse, raskere restitusjon og bedre
muskelrespons. Dette er sentralt i utviklingen av Smartfish Sports Nutrition AS sine produkter, som bygger bro mellom ernæring og prestasjon, sier Silje Gjerde, ernæringsfysiolog og produktutvikler i Smartfish Sports Nutrition.
Eierskap med ansvar og lønnsomhet
Partnerskapet er bygget på felles ambisjoner og ansvarlig eierskap. For Ingebrigtsen-brødrene og deres partnere i Spring innebærer det en kapitaltilførsel via Smartfish Sports Nutrition AS som over tid har garantert å gå inn med minimum 30 millioner i driftsmidler for å utvikle løpelaget. For alle eiere er målet like klart: Å skape verdensledende produkter, samtidig som det bygges et solid og lønnsomt selskap.
Om aktørene:
- Smartfish Sports Nutrition AS: Selvstendig selskap med fokus på ernæring før og etter trening. Basert på 20 års forskningsarbeid i Smartfish-systemet og med dedikert satsing på sportsernæring.
- Smartfish AS: Norsk innovasjonsselskap innen ernæring og helse. Øvrige porteføljer og forretningsområder fortsetter utenfor satsingen i Smartfish Sports Nutrition AS.
- ImmunoPharma AS: Bioteknologiselskap og medgründer i Smartfish Sports Nutrition AS gjennom sitt heleide datterselskap Smartfish AS, med lang erfaring innen helsefremmende innovasjon.
- Løpelaget/Ingebrigtsen-brødrene: Norges mest profilerte friidrettsutøvere – nå også aktive eiere og produktutviklere med tydelig forretningsengasjement.
Kontaktpersoner for media:
- Smartfish Sports Nutrition AS: Kjetil Ramsøy / 906 12 943 / kjetil@immunopharma.com
- Løpelaget: Yngvar Andersen / 900 55 952 / yngvarmail@gmail.com
- ImmunoPharma AS: Christian Espeseth / 408 53 000 / christian.espeseth@immunopharma.com